The Impact of Gadgets on the Social and Emotional Development of Early Childhood

Authors

  • Fildzah Farahiyah Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nita Rosalita Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pendidikan Indonesia
  • Okti Hazrati Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61166/interdisiplin.v1i2.9

Keywords:

gadgets, social-emotional development, early childhood

Abstract

This study was conducted to describe the impact of gadgets on early childhood socio-emotional development. The method used in this research is literature methodology. With a qualitative approach. From the results of this study, it is found that gadgets can have positive and negative impacts on the socio-emotional development of early childhood. The positive impacts include: increasing children's imagination and creativity, increasing children's intelligence and cognitive abilities, helping children learn and understand the surrounding environment, increasing children's self-confidence, expanding children's friendship networks. While the negative impacts include: increasing the risk of gadget addiction, reducing children's social interaction with peers, disrupting children's emotional and moral development, increasing the risk of health problems, such as obesity, sleep disorders, and visual impairment.

References

Andari. (2013). Dampak gadget pada Perkembangan Anak.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Peningkatan kemampuan sosial emosional melalui permainan kolaboratif pada anak KB. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 20–26.

Anggi Nursahara, Haliatun Nisa, & Risnaeni Ainunsyah. (2023). The Influence of Parenting Patterns on Early Childhood Social Development. Feelings: Journal of Counseling and Psychology, 1(1), 23–33. https://doi.org/10.61166/feelings.v1i1.3

Danuri, M. (2019). Perkembangan dan transformasi teknologi digital. Jurnal Ilmiah Infokam, 15(2).

Hamdani, M. (2023). Dampak Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Rinjani Pendidikan Anak Usia Dini, 1(03), 85-91.

Imron, R. (2018). Hubungan penggunaan gadget dengan perkembangan sosial dan emosional anak prasekolah di Kabupaten Lampung Selatan. Jurnal Ilmiah Keperawatan Sai Betik, 13(2), 148-154.

Itsna, N. M., & Rofi’ah, R. (2021). Dampak Penggunaan Gadget pada Interaksi Sosial Anak Usia Dini. Ummul Qura Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 16(1), 60-70.

Kurniastuti, Y., & Rusmariana, A. (2021). Hubungan Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Prasekolah 3-6 Tahun: Literature Review. In Prosiding Seminar Nasional Kesehatan (Vol. 1, pp. 1217-1223).

Laily, I. N., & Chandra, R. D. A. (2021). Kajian Wacana Dampak Penggunaan Gadget (Gawai) Terhadap Kemampuan Sosial Emosional Pada Anak Usia Dini. Jurnal Warna: Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1), 35-44.

Lutfiyah Rizqulloh, Bajeng Nurul Widyaningrum, & Ratih Dwi Anggraynie. (2023). Penyebaran Informasi Kesehatan Mengenai Penggunaan Mobile JKN Pada Remaja Di Kota Semarang. ENGAGEMENT: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 143–148. https://doi.org/10.58355/engagement.v2i3.31

Mahendra, J. P. (2023). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini. Jurnal Riset Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 1-6.

Marpaung, J. (2018). Pengaruh penggunaan gadget dalam kehidupan. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 5(2).

Muhammad Al Mighwar, & Desyana Nurlatipah. (2023). Implementation of the Public Policy Strategy Model in Elementary School Education. ATTAQWA: Jurnal Pendidikan Islam Dan Anak Usia Dini, 2(2), 83–94. https://doi.org/10.58355/attaqwa.v2i2.44

Nugraha, A., & Rachmawati, Y. (2008). Metode pengembangan sosial emosional. Jakarta: Universitas Terbuka.

Nuraini, F., & Wardhani, J. D. (2023). Hubungan Durasi Bermain Gadget dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2245-2256.

N. Dede Khoeriah, Salmah, Idan Darmawan, Helwa Fadilah Al Nisa and Randi Ramlan (2023) “Menumbuhkan Minat Literasi Pada Anak Usia Dini Di Taman Kanak Kanak Ar Rahman Motik”, al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 6(2), pp. 567–577. doi: 10.31943/afkarjournal.v6i2.567.

Oktafia, D. P., Triana, N. Y., & Suryani, R. L. (2022). Durasi Penggunaan Gadget Terhadap Personal Sosial Pada Anak Usia Prasekolah: Literatur Review. Borneo Nursing Journal (BNJ), 4(1), 31-47.

Pardede, R., & Watini, S. (2021). Dampak penggunaan gadget pada perkembangan emosional anak usia dini di TK Adifa Karang Mulya Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 4728–4735.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-11.

Rahmadyanti, R., & Jamilah, J. (2023). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Prasekolah di Desa Cikulur Tahun 2022. Health Information: Jurnal Penelitian, 15(2), e951-e951.

Radliya, N. R., Apriliya, S., & Zakiyyah, T. R. (2017). Pengaruh penggunaan gawai terhadap perkembangan sosial emosional anak usia dini. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 1–12.

Ridwan, Sapriya Utami, & Indra Bangsawan. (2023). The Impact of Gadgets on Social-Emotional Development of Early Children During Covid-19 Pandemic. TEMATIK: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini.

Setiawati Eka, dkk. (2019). The Effect of Gadget on Children's Social Capability. IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf.

Suhana Mildayani. (2017). Influence of Gadget Usage on Children’s Social-Emotional Development. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR).

Wiratmo, M. (2003). Berbagai teori mengenai perkembangan teknologi. Jurnal Siasat Bisnis, 1(8).

Wulandari, D., & Lestari, T. (2021). Pengaruh gadget terhadap perkembangan emosi anak. Jurnal pendidikan tambusai, 5(1), 1689-1695.

Yuniarni, Desni. (2019). The Teacher’s Perception To The Impact Of Playing Gadget For Early Childhood’s Mental Health. Journal of Education, Teaching, and Learning.

Yusuf, S. (2004). Manfaat Kecerdasan Spiritual dan Berpikir Integralistik dan Holistik Untuk memaknai Hidup. Bandung: Mirzan Pustaka.

Zain, Zarina Mohd, dkk. (2022). Gadgets and Their Impact on Child Development. Proceedings 2022.

Downloads

Published

2024-03-28

How to Cite

Fildzah Farahiyah, Nita Rosalita, & Okti Hazrati. (2024). The Impact of Gadgets on the Social and Emotional Development of Early Childhood. INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research, 1(2), 80–90. https://doi.org/10.61166/interdisiplin.v1i2.9

Issue

Section

Articles